« Terug naar het overzicht

Hoe kan ik mijn kind helpen tijdens een toetsweek?

Hoe kan ik mijn kind helpen tijdens een toetsweek?

Geplaatst op 5 februari 2018 door Jeroen Hilhorst

In eerdere blogs werd al gesproken over dingen die leerlingen kunnen doen om zich goed voor te bereiden op toetsweken etc., maar wat kun je als ouder eigenlijk doen om jouw kind te helpen tijdens stressvolle dagen als toetsweken of het eindexamen?

Ik heb hier wat dingen op en rijtje gezet om te helpen. Niet iedereen is immers een psycholoog, en een puberbrein lijkt af en toe toch heel anders te werken dan wat men verwacht. Laten we gauw gaan kijken naar het eerste punt!

De eerste stap is erachter komen wat de planning voor het leren is. Als het goed is heeft jouw zoon of dochter een schema voor het leren voor een toetsweek of het eindexamen. Vaak is dat bij leerlingen heel grof en daarmee niet mooi uitgewerkt. “De komende dagen leren voor Frans en dan ga ik aan Duits beginnen” is ook geen ongewoon antwoord. Hoewel dat natuurlijk niet een ideaal schema is, als ouder kun je daar een beetje structuur in aanbrengen zonder te veel als een ‘bemoeial’ op te treden. Vraag bijvoorbeeld of de planning iets preciezer kan, omdat je dan rekening kan houden wanneer te stofzuigen.  De eerste stap tot helpen is het weten wat ieder zijn schema of planning is. Dat voorkomt irritatie en zorgt voor en meer ontspannen gevoel bij zowel ouder als leerling. Iedereen weet immers waar ze aan toe zijn.

De tweede stap is het begrijpen dat alleen leren of studeren niet goed is voor de opname van lesstof. Zelfs als je te laat begonnen bent voor een toets is het goed om te blijven sporten en een kwartier pauze te houden na een uur leren. Die ontspanning is heel belangrijk dus. Soms is een dag uitslapen of een avond heerlijk met vrienden of vriendinnen een film kijken een belangrijk deel van de ontspanning die nodig om alle stress en sleur af te wisselen met iets positiefs. Dit maakt je hoofd even leeg waardoor het leren daarna makkelijker gaat. Ook blijkt dat stof die geleerd is beter blijft hangen na ontspanning en goed slapen. Zoals gezegd werkt sporten ook fantastisch. Zeg dus niet dat het misschien handiger is om een training over te slaan en gewoon 2 weken er even 100% voor te gaan. Dat houdt niemand vol. Kom dan ook met goed onderbouwde argumenten waarom het misschien handig is bepaalde dingen te doen of juist niet te doen. Hierbij is het belangrijk om het niet als belerend praatje te doen. Kinderen zijn daar niet gevoelig voor en het werkt vaak zelfs averechts.

De derde stap is het loslaten van resultaten en meer proberen te focussen op de weg ernaartoe. Als ouder heb je al meer ervaring en weet je wat voor problemen (qua tijd en qua moeilijkheid) er in het verschiet kunnen liggen. Zeg dat ook gewoon tegen hem/haar. Probeer niet te drammerig te zijn, door het meerde keren per week te zeggen bijvoorbeeld. Dit gebeurt vaak al heel snel, ook vaak om de goede reden; je wilt immers dat jouw kind een goed cijfer haalt. Zie het als je baas die elk uur vraagt of dat kleine project,  wat pas over een half jaar af moet zijn, al af is. Dit is uiteraard niet dezelfde situatie, maar zo voelt het voor jouw zoon of dochter wel. “De toets is ‘pas’ volgende week, dus waar maak je je druk om, mens.” Soms is aanmoediging goed om iemand aan het werk te krijgen en soms is het noodzakelijk om ook echt resultaat te krijgen. Te veel proberen iemand aan te sporen kan juist een averechts effect hebben en ervoor zorgen dat jouw zoon of dochter minder gemotiveerd wordt. Probeer hier een balans in te vinden.

Houd je kind gemotiveerd en daarmee ook meteen in de gaten (2 vliegen in 1 klap) op verschillende manieren. Denk hierbij aan een kleinigheidje zoals bijvoorbeeld 5 euro als hij/zij het weekend goed zijn best doet. Dit is positieve aanmoediging en werkt een stuk beter dan de negatieve variant (dreigen met straffen zoals huisarrest, afpakken van mobiele telefoon etc.). Het moet vanuit jouw kind zelf komen. Let hier natuurlijk wel bij op dat niet elke vorm van progressie beloont moet worden met geld. Wanneer vooral afpakken van spullen of huisarrest gebruikt worden, zorgt dat net alleen voor frustratie, het zorgt er ook voor dat kinderen leren met negatieve beelden associeert en net met beloning en positieve aspecten.

Dingen die goed werken zijn het leren aan de eettafel omdat er een sociale controle is. Pa en ma kunnen immers zien als ik op Facebook zit. Hierbij is het wel belangrijk dat ouders en broertjes of zusjes niet bezig zijn met leuke dingen in de ruimte. Dit leidt ontzettend af. Als ouder kun je ook af en toe een glaasje drinken brengen of een lekkere koek. Zo houd je jouw kind in de gaten en tegelijkertijd heb je kort de tijd om dingen te zeggen als “Ik vind dat je echt goed bezig bent, ga zo door topper”. Succes gegarandeerd.

Als laatste wil ik het hebben over vertrouwen. Als je als ouder bovengenoemde zaken netjes hebt gevolgd, dan is er geen plaats voor achterdocht. Wanneer jouw zoon of dochter zegt dat er goed geleerd is, dan moet je dat accepteren en los laten. De allerlaatste stap zou nog kunnen zijn dat je op een speelse manier vraagt waar de stof over gaat en of jouw kind dat even kort, bijvoorbeeld onder het avondeten, wilt uitleggen. Op die manier kom je erachter hoe goed je kind dingen snapt (zij zelf ook als ze het niet kunnen uitleggen), en het is net als het thuiskomen van werk. Het is een vorm van de dag bespreken.

 

Daarmee wil ik deze blog afsluiten. Ik hoop dat er een paar punten tussen zaten die interessant waren of waar je mee aan de slag kunt gaan als ouder. Soms is een toetsweek stressvoller voor de ouder dan voor de leerling, dus waarom zouden ouders zich niet goed mogen voorbereiden!?

Jeroen Hilhorst

Deze blogpost is geschreven door

Jeroen Hilhorst

Eerstejaars student Psychology & Technology aan Technische Universiteit Eindhoven