« Terug naar het overzicht

Gelukkig nieuw schooljaar

Gelukkig nieuw schooljaar

Geplaatst op 15 januari 2018 door Anna Groen

Om de quote van de Mediamarkt te citeren ‘Gelukkig nieuw schooljaar’. Want inmiddels is 2018 alweer begonnen en is iedereen aan de gang met zijn of haar goede Nieuwjaars voornemens. En had jij je nou toevallig voorgenomen om beter je best te doen voor school dit jaar? Dan ben je bij het lezen van deze blog op de juiste plek. Want 2018 wordt het jaar om over te gaan naar de volgende klas. Of, als je in je eindexamenjaar zit, het jaar om je diploma in de wacht te slepen.

Hierbij een paar tips die kunnen helpen met het nastreven van jouw voornemens:

 

·      Maak een planning (en streef deze planning ook na..)

Een planning maken is al een hele opgave, het nastreven van de gemaakte planning is nog lastiger. Maar een tip van mij: een planning is handig. Dit voorkomt stress omdat je nu niet op het laatste moment nog (te)veel moet doen.

Stap 1: Pak het rooster van de toets week erbij (zo snel mogelijk nadat dit rooster beschikbaar is) en bekijk welke toetsen er op de planning staan.

Stap 2: Bekijk per vak wat er voor deze toets geleerd moet worden. Schrijf dit op!

Stap 3: Deel de stof per vak op in kleine delen en schat in hoeveel tijd dit ongeveer gaat kosten.

Stap 4: Kijk op welke middagen/avonden je vrij hebt en hoeveel tijd je dan aan school kan besteden (tot aan de toets week).

Stap 5: Dan is het een kwestie van je rooster persoonlijk maken. Plan de stukjes van de vakken in op de verschillende tijden die jijzelf hiervoor vrij hebt gemaakt.

-       Plan liever te ruim dan te krap (en plan ook vrije tijd!)

-       Vergeet geen pauze in te plannen. Bijvoorbeeld na twee uur leren een kwartiertje pauze.

Stap 6: Nadat de planning is gemaakt is het belangrijk om je ook aan de planning te houden.

 

Heb je ook tussentijdse toetsen? Kijk dan op een vaste dag in de week, bijvoorbeeld op zondag, twee weken vooruit in je rooster. Staat er een toets gepland?  Maak hiervoor dan een planning.

 

·      Eten en drinken

Eet niet te veel maar ook niet te weinig. Probeer niet te veel grote hoeveelheden suiker te eten. Dit is niet goed voor het concentratievermogen.

En eet tijdens het ingeplande pauze moment zodat er voldoende tijd voor genomen kan worden en ook beschouwd wordt als een pauzemoment.

Drink voldoende, bij voorkeur 1.5 tot 2 liter per dag. Het liefst water.

 

·      Voldoende beweging

Volgens de Nederlandse Norm Gezond Bewegen wordt minstens een halfuur minimaal matig intensieve lichamelijke activiteit op minimaal 5 dagen per week aanbevolen.

Is dit niet haalbaar? Even de benen strekken in de welverdiende pauze is helemaal geen slecht idee. Een beetje beweging en frisse lucht is goed voor de mens.

Succes!! En maak er een leerzaam 2018 van J

Anna Groen

Deze blogpost is geschreven door

Anna Groen

Tweedejaars student Geneeskunde aan Radboud Universiteit Nijmegen