« Terug naar het overzicht

Goede voornemens

Goede voornemens

Geplaatst op 30 januari 2017 door Maaike Meerveld

Goede voornemens voor 2017. We kennen ze allemaal, maar houden we er ons ook aan?

De kerstvakantie is alweer even geleden en waarschijnlijk ben je alweer volop bezig met je huiswerk en toetsen. Vorige week maandag was het blue monday, volgens sommigen de meest depressieve dag van het jaar. Op deze dag beseffen veel mensen dat hun goede voornemens in de soep zijn gelopen. Hoe vastberaden we ook zijn, de eerste sigaretten zijn alweer opgerookt, de kerstkilo’s zijn er nog steeds niet af en, voor jou misschien het meest herkenbaar, je loopt alweer achter met je huiswerk. Gelukkig zijn goede voornemens niet alleen voor oud en nieuw, maar kan je op elk moment veranderen als je dat wilt. Helaas is verandering meestal moeilijk. Hoe zorg je er nou voor dat je echt je doel bereikt? Blokhuis Bijles heeft voor jou een paar tips op een rijtje gezet om vast te houden aan je voornemens.

 

1.     Begin klein

Mensen hebben moeite met verandering. Dat is ook niet zo gek: als je eenmaal in een ritme zit, is het lastig om dit om te gooien. Houd het daarom klein! Als je als voornemen hebt om je schoolwerk bij te houden, is het bijvoorbeeld een grote stap om te zeggen dat je voor de toetsweek al je toetsstof al doorgenomen wilt hebben. Wat beter werkt, is om je bijvoorbeeld voor te nemen om vanaf nu ook op zaterdag een vast moment in te plannen voor je schoolwerk, in plaats van alleen door de week. Dit is een kleinere stap, en zo doe je toch al meer dan eerst! Als dit stapje eenmaal in je ritme zit, kan je kijken naar de volgende stap.

 

2.     Wees niet te streng voor jezelf

Hoe goed je ook je best doet, iedereen heeft wel eens een tijd waarin het even minder gaat. Het is ook helemaal niet erg als je een keertje de mist in gaat met je voornemens. Wees daarom ook niet te streng voor jezelf. Hoe strenger je voor jezelf bent, hoe meer je tegen je doel op gaat zien. Dit maakt het alleen maar moeilijker. Zie het (af en toe!) door de vingers als het even niet gaat, en wees trots op jezelf als het wel lukt!

 

3.     Doe het samen

Oké, dus fouten maken mag. Wat wél belangrijk is, is dat je hierna weer doorgaat! Hierdoor ga je je vanzelf beter voelen. Helaas is het vaak lastig om jezelf weer te motiveren en door te gaan waar je gebleven was, hiervoor kan je wel wat steun gebruiken. Maak dus ook gebruik van de mensen om je heen! Spreek bijvoorbeeld met een goede vriend of vriendin een vast moment in de week af om samen aan school te zitten. Dit is gezelliger en je kunt elkaar oppeppen als de ander even niet lekker in zijn vel zit. Zo houd je het makkelijker vol.

 

4.     Schrijf het op

Een reden dat goede voornemens vaak niet behaald worden, is omdat we ze gewoon vergeten. Na de vakantie vallen we terug in ons oude ritme en in alle drukte vergeten we om ons aan onze afspraken te houden. Gelukkig is dat makkelijk te verhelpen: schrijf het op! Als je van plan bent om op een bepaald moment te gaan leren, schrijf dit dan in je agenda. Maak elke week opnieuw een planning, kijk welk moment die week uitkomt en schrijf het erbij. Als je gezond wilt eten: schrijf van tevoren op wat je wanneer gaat eten. Zo kan je er rekening mee houden en kan je ook geen smoesjes bedenken.

 

 

Hopelijk helpen de tips om je voornemen te bereiken. Onthoud: als het deze week niet lukt, heb je volgende week weer een nieuwe kans!

Maaike Meerveld

Deze blogpost is geschreven door

Maaike Meerveld

Derdejaars student psychologie aan de Universiteit Utrecht