« Terug naar het overzicht

De beste vakantiekatertips

De beste vakantiekatertips

Geplaatst op 23 oktober 2016 door Anna Groen

Voor de meeste leerlingen is de vakantie voorbij en staat de toetsweek voor de deur. Het heerlijke luieren en niets doen is over. Er moet gewerkt worden! En niet zomaar werken, maar bikkelen. Toetsweek is een tijd van tanden op elkaar en gaan!

Wat wij weten bij Blokhuis Bijles is dat iedereen last heeft van opstartproblemen. Na een week van vakantie is het gewoon lastig jezelf weer aan het schoolwerk te krijgen. Daarom hebben wij hieronder een rijtje van vakantiekatertips en last-minute leertips gemaakt, zodat jij na de vakantie gelijk goed aan de slag kan.

Vakantiekatertips

  • Zorg voor ritme

    Naar school gaan is een ritme: wekker gaat – opstaan – naar school – naar huis – huiswerk maken – ontspanningsmoment – slapen. In de vakantie is van ritme vaak geen sprake. Je staat op wanneer je zin hebt en doet waar je zin in hebt. Ook je slaapritme verandert van vroeg opstaan en op tijd naar bed, naar laat slapen en uitslapen. Je lichaam heeft zich in een week tijd aan dit patroon aangepast. Het is van belang om je schoolritme weer terug te krijgen. Zo weet jij wat je aan je dag hebt en kan je efficiënt werken.

  • Bouw het geleidelijk op

    Het heeft geen zin om gelijk de eerste dag na de vakantie van half 9 in de ochtend tot 23 uur continu aan school te zitten. Je lichaam, hoofd en gedachten hebben voor een week op een andere stand gestaan, dus die moeten weer even switchen naar de ‘schoolstand’. Stel bijvoorbeeld voor om op maandag na school door te werken tot 19 uur. Op dinsdag tot 20 uur, woensdag 21 uur etc. Vergelijk het met hardlopen: je eerste rondje loop je ook niet gelijk 15 km achter elkaar.

  • Niet alleen maar school

    Vaak kom je er na de vakantie achter dat je achterloopt op je planning en de toetsweek toch meer werk is dan gedacht. Wat er dan vaak gebeurt, is dat je als een gek alles wil gaan inhalen. Sporten? Nee dat sla ik over, ik moet nu aan school werken. Maar onthoud dat ontspanning ook belangrijk is! Even je hoofd leegmaken. Dit kan door te gaan sporten, een kopje thee te drinken met je moeder of een potje te gamen met je vrienden. Een valkuil is dat je je ontspanningsmomentjes te lang maakt. Trap hier niet in, houd goed de tijd in de gaten!

Nog wat last-minute leertips van Anna:

  • Maak een to-do-na het leren-lijstje

    Als je aan het leren bent, schiet er opeens iets te binnen wat je nog moet doen. Bijvoorbeeld de vaatwasser uitruimen, omdat je dat aan je moeder hebt beloofd. Ga dat niet gelijk doen, want dan ben je helemaal uit je leerflow. Schrijf het op. Maak een to-do lijstje voor na het leren. Dan kan je in je welverdiende pauze de vaatwasser uitruimen en heb je optimaal gebruik gemaakt van je leertijd.

  • Eet niet teveel tijdens het leren

    Leren is nou niet het allerleukste wat er is en vaak krijg je tijdens het leren trek. Niet eens omdat je lichaam energie nodig heeft, maar vaak uit verveling en als afleiding. Een hele zak snoep leeg eten tijdens het leren is lekker maar niet echt gezond en je krijgt er een enorme suikerdip van, waardoor het concentreren alleen maar moeilijker wordt. Als je hier last van hebt is het handig om een flesje water of een kop thee bij je te hebben tijdens het leren. Of zet een potje kauwgom voor je neer, dan heb je toch wat om op te kauwen. Wat ook kan werken is jezelf belonen. ‘Als ik nu 1,5 uur goed leer, mag ik daarna dat stukje taart eten’. Dan heb je iets om naar uit te kijken.

  • Zorg voor een goede leeromgeving

    Ik zal jullie één ding vertellen: leren in bed of half liggend op de bank is fijn, maar niet efficiënt. Zoek een bureau of tafel op om achter te zitten en aan te leren en zorg dat deze is opgeruimd. Want aan een bureau leren met daarop allemaal rommel, leidt af.

  • Slapen

    Slaap is belangrijk. Het zorgt ervoor dat je de volgende dag genoeg energie hebt. Ook hierin is een ritme belangrijk, zodat je lichaam weet waar het aan toe is. Met een goed slaapritme wordt het ook makkelijker om in te slapen, heb je minder moeite met opstaan en heb je na een tijd zelfs minder slaap nodig!

  • Plan leuke activiteiten na de toetsweek

    Toetsweek is meestal één van de mindere tijden. Je bent alleen maar bezig met leren en je sociale leven staat op een laag pitje. Een tip van mij: plan iets leuks voor na de toets week. Bijvoorbeeld samen met je vrienden/vriendinnen naar die ene film die je heel graag wil zien. Dan heb je tijdens de toets week iets om naar uit te kijken, als je er even doorheen zit.  

Heel veel succes met leren! Je kan het. En onthoud: over twee weken is het allemaal weer voorbij (-;

Anna Groen

Deze blogpost is geschreven door

Anna Groen

Tweedejaars student Geneeskunde aan Radboud Universiteit Nijmegen